Voorzichtig met werkwoorden

Wees voorzichtig met werkwoorden.

Waarom?

Te veel werkwoorden maken een zin onnodig lang.

De zin: Wij kunnen uw bestelling verwerken zodra u heeft betaald, wordt bondiger als je schrijft: Zodra u heeft betaald, verwerken wij uw bestelling.

Ander voorbeeld:

Dit jaar zal ons bedrijf weer deelnemen aan de jaarlijkse marketingenquête.

Beter is:

Ons bedrijf neemt weer deel aan de jaarlijkse marketingenquête.

Spellingtip: Wanneer schrijf je een -d en wanneer -dt?

wanneer een -d of -dt?

Wanneer schrijf je een werkwoord met een -d en wanneer met -dt?

 

Het filmpje van Snapje? (van de NTR) legt dit op een hele hippe manier uit aan kinderen.

Op muziek van De Staat en in rijm worden de spellingregels erin gezongen, euh gestampt.

Om nooit meer te vergeten.

 

 

‘Moet het met een -d of met een -t?

Je kunt het maar niet goed horen hoe het moet,

maar is er weer geen touw aan vast te knopen,

vervang het werkwoord dan door: LOPEN!’

 

Stiekem ook leuk voor volwassenen.

 

Ook sterk: over de letters die je niet hoort, maar wel schrijft.

Zoals het verschil tussen ‘jou’ en ‘jouw’: Snapje? Jouw truc.

Hoe maak je actieve zinnen?

Hoe maak je actieve zinnen? Die vraag krijg ik regelmatig.

Het is handig als je eerst begrijpt wat een lijdende zin is.

 

Dit is een lijdende zin: Bart wordt geholpen door Joris.

Die wordt opeens een stuk leesbaarder als je schrijft: Joris helpt Bart.

We noemen het dan een actieve zin.

 

Nog een:

De verzendkosten voor retournering zijn voor uw rekening.

Dit wordt dan:

Stuurt u een artikel retour? Dan betaalt u de verzendkosten zelf.

 

Een simpele manier waarmee je ineens veel persoonlijker communiceert met klanten (lees ook de tip: Schrijf persoonlijk aan je klanten).

Schrijf persoonlijk aan klanten

Schrijf persoonlijk als je communiceert met klanten. Gebruik ‘gewone taal’.

Bijvoorbeeld als een (potentiële) klant informatie opvraagt.

Iemand toont interesse, dus laat zien dat je dit waardeert.

 

Leuk dat u interesse heeft in ons product. Natuurlijk wilt u weten wat het kost en daarom hebben wij voor u een persoonlijke offerte gemaakt.

U heeft belangstelling voor ons product. Dit waarderen wij en daarom ontvangt  u direct onze nieuwe catalogus. 

(‘direct’ is dan wel: nu – vandaag nog op de post doen of  meesturen per mail)

 

Laat clichés voor wat ze zijn. Niemand veert op uit zijn stoel van deze zin: Naar aanleiding van uw aanvraag doen wij u geheel vrijblijvend onze prijzen toekomen.

En toch kom ik deze zin nog té vaak tegen.

Bedenk een creatieve titel of kop

Schrijf je een wervende of overtuigende tekst, bedenk dan een creatieve titel of kop.

Daarmee verleid je de lezer, trek je zijn aandacht naar de tekst toe.

Durf eens het tegenovergestelde te beweren. Of prikkel met een vraag.

Bijvoorbeeld:

 

  • Zojuist afgestudeerd? Dan moet je nog veel leren (aanbieding van een vakblad)
  • Raadsleden kunnen niet lezen (aanbieding van een schrijfcursus voor ambtenaren)
  • Laaggeletterdheid: uw verborgen kostenpost (werkgevers informeren)
  • Gaat u elke ochtend fluitend aan de slag? (training persoonlijke ontwikkeling)

Vergeet niet in de tekst erna een verband leggen tussen de kop en het product.

Wedden dat het werkt?